Norwegian Trash skaper innovative designprodukter av plast samlet fra norske strender.
Norwegian Trash er et designfirma som spesialiserer seg på å skape produkter fra plast samlet langs norske strender. Initiativet startet som et prosjekt fra miljøkollektivet Nordic Ocean Watch, som har vært aktive siden 2014 med å organisere strandryddinger for å bekjempe marin forsøpling. Gjennom å omforme plast til granulat og deretter til nye produkter som skåler, forsøker Norwegian Trash å skape en etterspørsel etter havplast-produkter, noe som kan bidra til et renere hav.
Selskapet demonstrerer potensialet for å transformere plastsøppel til verdifulle ressurser, og fremmer sirkulær økonomi med sine kreative løsninger. Idéen tok form i design- og reklamebyrået ANTI før den utviklet seg til å bli en selvstendig enhet. Norwegian Trash står som et eksempel på hvordan design kan brukes som et verktøy for miljøforbedringer, og inviterer sine følgere til å delta i diskusjonen gjennom initiativet 'Trash talk'.
Periode | 2023-01-01 til 2023-12-31 |
Regnskapsprinsipper | Regnskapsloven alminnelige regler |
Driftsinntekter | NOK 449,430 |
Driftskostnader | NOK 175,250 |
Driftsresultat | NOK 274,180 |
Finansresultat | NOK -833 |
Resultat før skatt | NOK 273,347 |
Årsresultat | NOK 267,959 |
Egenkapital | Total: NOK 228,573 Opptjent: NOK 199,343 |
Gjeld | Total: NOK 28,736 Kortsiktig: NOK 21,513 Langsiktig: NOK 7,223 |
Eiendeler | Total: NOK 257,309 Omløpsmidler: NOK 159,691 Anleggsmidler: NOK 97,618 |
Navn | Type | Aksjer | Eierskap | Aksjeklasse |
---|---|---|---|---|
Norwegian Trash AS | Selskap | 36 | 12% | Ordinære aksjer |